Tabloul „Fata cu unicorn”, realizat de maestrul renascentist Rafael, va fi expus în 2027 la Muzeul Național Brukenthal.
Această premieră este posibilă printr-un schimb cultural cu Galerie Borghese din Roma, de unde va fi adusă, la finalul acestui an, și o pictură a lui Leonardo da Vinci.
„Este o mare bucurie să anunțăm faptul ca renumita Galerie Borghese din Roma a acceptat cererea noastră. Am avut numeroase dialoguri cu doamna director dr. Francesca Cappelletti și amândoi am înțeles importanța colaborării instituționale. Vom putea realiza importante expoziții în România și în Italia. Expunerea la Muzeul Național Brukenthal a uneia lucrări de Leonardo da Vinci și apoi de Rafael subliniază faptul că dorim să realizăm lucruri importante pentru comunitate, pentru muzeu și pentru România. Nu este deloc ușor să discuți aducerea a două capodopere importante care sunt cerute anual de mari muzee din lumea întreagă. Însă am reușit. Avem acordul Galeriei Borghese, iar acum trebuie să lucrăm să putem organiza două evenimente istorice și memorabile. Vor fi două premiere expoziționale de mare anvergură pentru istoria artei și a muzeelor din România. Alături de aceste două capodopere ale artei italiene, expozițiile vor conține și alte lucrări din colecția Muzeului Național Brukenthal și din alte colecții. Mulțumesc Galeriei Borghese, Ministerului Culturii, doamnei Gabriela Dancău, ambasadoarea României în Italia, și domnului Federico Mollicone, președintele Comisiei de Cultură din cadrul Parlamentului italian. Să fim sănătoși să putem organiza și să deschidem cele două expoziţii. Muzeul Național Brukenthal merită mai mult! Sibiu și România merită mai mult!”, a declarat Alexandru Chituță, managerul interimar al Muzeului Național Brukenthal.
Raffaello Sanzio da Urbino (1483-1520), cunoscut sub numele de Rafael, a fost un pictor și arhitect italian al Renașterii. Operele sale sunt renumite pentru claritatea formei, ușurința compoziției și realizarea vizuală a perfecțiunii neoplatonice a măreției umane. Alături de Michelangelo și Leonardo da Vinci, el modelează trinitatea convențională a marilor maeștri ai acelei perioade.
Capodopera „Fata cu unicorn” este unul dintre cele mai cunoscute portrete de-ale sale. Atribuită anterior școlii lui Perugino, Francesco Granacci sau Ghirlandaio, după restaurare, criticii au fost în general de acord asupra atribuirii picturii lui Rafael, așa cum a sugerat Longhi în 1927. Pictura este considerată o operă timpurie a artistului, datată în diverse moduri între 1506 și 1509; s-a emis, de asemenea, ipoteza că ar putea fi un portret al Maddalenei Doni, viitoarea sa mireasă, cu o datare în consecință a anilor 1504-1505.
Tânăra este înfățișată într-o vedere parțială din trei sferturi, așezată în fața parapetului unei loggii, așa cum se poate observa din cele două coloane laterale care încadrează jumătatea superioară a picturii. În fundal se află un peisaj deluros cu tonuri estompate. Ea poartă o rochie cu corset strâmt și decolteu larg, cu o curea îngustă în jurul taliei. Bordura care conturează decolteul și mânecile grele de catifea roșu închis ies în evidență pe fundalul materialului verde deschis. Umerii sunt acoperiți de un voal ușor, iar în jurul gâtului poartă un lanț de aur, cu un pandantiv așezat pe piept. Acesta constă dintr-un rubin sau granat central mare, montat în aur și finisat cu o perlă în formă de picătură. Aurul este folosit și pentru cataramă mică de la talie și pentru agrafa delicată de la păr, care este strâns în jurul feței și cade ușor într-o împletitură peste umeri.
Lucrarea apare pentru prima dată ca parte a Colecției Borghese în inventarul din 1833. Până în 1936, femeia a fost identificată ca Sfânta Ecaterina din Alexandria, caracterizată prin atributul obișnuit al roții cu țepi în loc de unicornul actual; pe umeri, o manta grea a modificat profilul figurii. Radiografiile efectuate la acea vreme au relevat prezența unui câine sub unicorn, un animal asociat cu conceptul de fidelitate conjugală.