Într-o atmosferă festivă și plină de emoție, Gala Destinația Anului 2025 a adus împreună lideri din turism, autorități locale, jurnaliști, influenceri și reprezentanți ai celor mai frumoase destinații din România. Evenimentul a avut loc seara trecută, la Sala Thalia a Filarmonicii de Stat Sibiu și a marcat punctul culminant al celei mai vizibile competiții naționale dedicate turismului din România.
„Sibiul a găzduit această Gală în calitate de Destinație a Anului 2024 și ca deținător al titlului ‘Oraș care inspiră’ În cadrul acesteia, am predat ștafeta Destinației Anului 2025, Oradea meritând, de asemenea, recunoaștere și încurajare, și am aplaudat toate celelalte destinații câștigătoare. Gala a fost deznodământul frumos al unei competiții binevenite în turismul românesc, la care au participat zeci de locații și obiective turistice de succes. Ca membru al juriului competiției, vreau să transmit felicitări tuturor participanților – s-a dovedit din nou că România și Republica Moldova sunt frumoase, atractive și au multe de arătat! Zecile de destinații din România merită promovate printr-o strategie națională în turism, dar până când aceasta se va cristaliza, cred că și abordarea de jos în sus, care pornește de la fiecare localitate cu potențial, poate fi utilă și poate atrage atenția nu doar spre destinația respectivă, ci spre întreaga țară. Felicitări organizatorilor competiției, care au reușit să reunească turismul românesc de calitate. Mulțumesc publicului care a votat – faptul că și-au exprimat opțiunea în număr atât de mare face ca rezultatele să fie reprezentative”, a declarat Astrid Fodor, primarul municipiului Sibiu.
Ediția din 2025 a adus în finală 76 de destinații turistice. Evaluarea s-a realizat printr-un sistem complex, care a combinat votul publicului, analiza unui juriu de experți, măsurarea brandului turistic printr-o cercetare sociologică și evaluarea arhitecturală și urbanistică a fiecărei destinații.
„Destinația Anului 2025 arată clar că turismul românesc are viitor. Vedem tot mai multe comunități care trec de la potențial la performanță, prin viziune și colaborare reală între autorități și mediul privat. Nu mai e vorba doar despre locuri frumoase, ci despre experiențe sustenabile și parteneriate durabile. Felicit toate destinațiile care aleg să construiască cu gândul la viitor”, a spus Dragoș Anastasiu, președintele juriului Destinația Anului 2025.
Destinația Anului la Categoria „Orașe care inspiră”, prezentată de Enterprise Rent-a-Car
- Câștigător: Oradea
- Locul 2: Sibiu
- Locul 3: Brașov
Destinația Anului la Categoria „Sate de poveste”, prezentată de Antreprenorești
- Câștigător: Rimetea, Alba
- Locul 2: Mila 23, Tulcea
- Locul 3: Biertan, Sibiu
- Locul 3: Breb, Maramureș
Destinația Anului la Categoria „Stațiuni balneo-climaterice”, prezentată de Stațiunea Mamaia
- Câștigător: Sovata, Mureș
- Locul 2: Băile Felix, Bihor
- Locul 3: Vatra Dornei, Suceava
Destinația Anului la Categoria „Distracție și aventură”, prezentată de EpicVisits.com
- Câștigător: Dino Parc, Râșnov, Brașov
- Locul 2: Mini Transilvania, Odorheiul Secuiesc, Harghita
- Locul 3: Brambura Park, Avrig, Sibiu
- Locul 3: Complex Agrement Ariniș, Gura Humorului, Suceava
Destinația Anului la Categoria „Cultură și educație”, prezentată de BCR
- Câștigător: Muzeul Astra, Sibiu
- Locul 2: Castelul Bran, Brașov
- Locul 3: Castelul Corvinilor, Hunedoara
Premiul special Centenar: Palatul Culturii, Iași
Destinația Anului la Categoria „Tărâmuri fermecate”, prezentată de Aqua Carpatica
- Câștigător: Delta Dunării, Tulcea
- Locul 2: Ținutul Mănăstirilor din Bucovina
- Locul 3: Colinele Transilvaniei
Dintre destinațiile cu cel mai mare număr de voturi, aflate pe locul I la categoriile de mai sus, Marele Premiu Destinația Anului 2025 în România a fost decernat către Delta Dunării.
Premii speciale
Pe lângă premiile pentru fiecare categorie principală, în cadrul galei au fost acordate și premii speciale, dedicate unor actori din industrie care s-au remarcat prin inovație, sustenabilitate și calitate a serviciilor. Iată care sunt premiile speciale din ediția 2025 a competiției Destinația Anului în România:
● ”Hotelul Anului 2025” powered by Travelminit. Zece finaliști au fost selectați pe baza următoarelor criterii: scor mediu de evaluare de minim 9, minim 150 de rezervări în anul 2024, existența unei oferte de servicii de masă și a unei oferte de servicii wellness și acceptarea plății cu cardul de vacanță. După desemnarea finaliștilor, publicul a votat timp de șapte zile, iar marele câștigător este Hotel Malibu Mamaia.
● ”Cea mai bună promovare” – un premiu acordat exclusiv pe baza jurizării realizate de cei peste 150 de membri ai juriului, specialiști în turism, menit să încununeze efortul, creativitatea și implicarea destinațiilor în promovarea națională și internațională. Iată care sunt destinațiile de pe podium pentru ”Cea mai bună promovare”: pe locul întâi, cu cele mai multe voturi se află Via Transilvanica, urmată pe locul al doilea de municipiul Craiova și pe locul al treilea de România Atractivă.
● Alt premiu special acordat în cadrul Galei Destinația Anului a fost ”Județul Anului”, iar câștigătoarele acestui premiu care celebrează implicarea și bunele practici în managementul de destinație sunt: județul Sibiu și județul Brașov
● Premiul special pentru Destinația Anului 2025 în Republica Moldova, acordat în baza acelorași criterii aplicate și destinațiilor din România, a fost decernat către Complexul turistic Cricova.
Municipiul Sibiu, exemplu de bună practică în managementul destinației turistice
În 2025, municipiul Sibiu a oferit un model de excelență în organizarea și implicarea comunității în turismul local, au apreciat organizatorii. În zilele petrecute în Sibiu cu prilejul Galei, participanții s-au bucurat de tururi ghidate tematice organizate în oraș, dar și de evenimente de tip networking precum Power Breakfast-ul facilitat de Asociația Județeană de Turism Sibiu, care a reunit reprezentanți ai destinațiilor, parteneri și presă, într-un cadru informal, deschis schimbului de idei și bune practici.
Trofeul Destinația Anului – artă locală cu semnătură unică
O altă poveste emoționantă a serii a fost cea a trofeelor oferite câștigătorilor. Acestea au fost realizate manual de artistul sibian Ion Tămâian, fondatorul Ion Art Glass, un nume de referință în domeniul sticlei artistice din România. Cunoscut pentru stilul său inconfundabil și pentru lucrările sale expuse în galerii din întreaga lume, Tămâian a creat pentru ediția 2025 o serie de trofee care îmbină elementele de design modern cu simboluri ale turismului și autenticității românești. Design-ul trofeului este unicat și poartă semnătura artistului, adăugând un plus de valoare recunoașterii oferite destinațiilor.