Lucrarea „Leda și lebăda”, după Leonardo da Vinci, va fi expusă la Sibiu

Lucrarea „Leda și lebăda”, după Leonardo da Vinci, va fi expusă la Sibiu

Muzeul Național Brukenthal începe o colaborare importantă cu Galeria Borghese din Roma.

La inițiativa managerului Alexandru Chituță,  în cursul anului trecutau fost întreprinse mai multe vizite la Roma pentru începerea unei colaborări istorice între Muzeul Brukenthal și Galeria Borghese. Aceste întâlniri au avut ca scop invitația Galeriei Borghese de a aduce câteva lucrări importante în România și de a expune la Roma lucrări din colecția muzeului sibian.

‘Încă de la preluarea mandatului de manager am încercat să deschidem mai mult Muzeul Național Brukenthal pentru public și să avem colaborări și schimburi internaționale. Un pas important a fost anul trecut când, la solicitarea și condiția pe care am impus-o, Sezonul Cultural Polonia-România a fost deschis la Sibiu. Sunt mai multe idei de colaborare și schimburi expoziționale la care lucrez în momentul de față. Însă acum, cu prilejul Zilei Culturii Naționale anunțăm o colaborare importantă între două instituții muzeale de prestigiu: Muzeul Național Brukenthal și Galeria Borghese. Cred că este cea mai importantă colaborare din domeniul muzeal din istoria țării noastre! Am dorit să avem o colaborare cu Galeria Borghese și am întreprins mai multe solicitări și am avut și o întâlnire extraordinară cu doamna prof. Francesca Cappelletti, directoarea renumitei Galerii Borghese din Roma. Ideea mea este de a aduce în România câteva lucrări importante de artă italiană și nu numai. Vor fi premiere și evenimente notabile! Colecția Muzeului Național Brukenthal este cunoscută ca având unele lucrări de o importanță extraordinară, dar este important să aducem în România și alte lucrări. Astfel, vă pot anunța în momentul de față că am primit acordul Galeriei Borghese ca la sfârșitul anului 2025 să fie expusă la Sibiu lucrarea ‘Leda și lebăda’ după Leonardo da Vinci, iar în cursul anului 2026 o lucrare de Rafael. Sunt doi artiști importanți, iar lucrările fac parte din capodoperele Galeriei Borghese. Este important să aducem asemenea capodopere și să fie expuse în premieră și în România. Dialogul nu este ușor, iar aceste lucrări sunt cerute și expuse în întreaga lume. De pildă în momentul de față, lucrarea ‘Leda’ ce va fi prezentată la Sibiu este expusă la Paris.

Trebuie să încercăm și noi să facem expoziții importante. Publicul și tinerii din țara noastră merită acest lucru. De asemenea și câteva lucrări de artă românească și artă europeană din colecția Muzeului Național Brukenthal vor fi expuse în Galeria Borghese din Roma. Este un pas important în deschiderea unei colaborări mai îndelungate, pentru că ambele muzee au o colecție inestimabilă. Această colaborare face parte din efortul comun, realizat împreună cu ES Gabriela Dancău, ambasadorul României în Italia, a Comisiei de Cultură din cadrul Parlamentului Italian și a Ministerului Culturii de a avea un sezon cultural România – Italia.

De asemenea, avem deja o colaborare cu National Gallery din Londra, unde va fi expusă în anul 2026 lucrarea ‘Bărbatul cu tichie albastră’ de Jan van Eyck din colecția Muzeului Național Brukenthal. Expoziția este organizată cu prilejul sărbătoririi a 200 de ani de la deschiderea muzeului de artă din capitala Angliei, iar lucrarea noastră se întoarce în Anglia după 200 de ani, de la prima expunere la Londra. Încercăm așadar, așa cum s-a văzut până în momentul de față, să ne implicăm activ în diplomația culturală și să demonstrăm faptul că România poate, în sfârșit, să organizeze evenimente de talie mondială și că are energia și condițiile necesare. În legătură cu lucrarea ‘Leda’ după Leonardo da Vinci, suntem în dialog pentru realizarea contractului și pentru obținerea fondurilor necesare’, a declarat Chituță.

Una dintre perlele Romei

Galeria Borghese este una dintre cele mai importante instituții muzeale din lume. Este un adevărat templu pentru iubitorii de artă și este moștenirea lăsată Cetății Eterne de către Scipione Borghese, controversată figură politică, rămasă în istorie ca patron al artelor. Clădirea care adăpostește Galeria Borghese a fost comandată de către cardinal arhitectului Flaminio Ponzio, care a început construcția în 1612. Un an mai târziu, Ponzio a murit, iar lucrările au fost terminate de Giovanni Vasanzio (Jam van Santen), responsabil pentru terasa în formă de U, care este decorată cu nișe în care apar statui clasice sau basoreliefuri. La finalul secolului XVIII, clădirea a devenit un adevărat muzeu public. Un secol mai târziu, în 1902, familia Borghese nu și-a mai permis costurile de întreținere a vilei și a vândut colecția de artă statului italian. Anul următor, o parte din grădini a fost vândută către Primăria Romei și a fost transformată în parc public. Galeria Borghese a fost complet restaurată între 1995 și 1997, iar în momentul de față, prin fonduri PNNR, se lucrează la modernizarea acestei instituții. Galeria Borghese se află în mijlocul superbelor grădini ale Vilei Borghese și este unul dintre cele mai prestigioase muzee de artă din lume, adăpostind mare parte din colecția începută de cardinalul Borghese (1576 – 1633). Desfășurată pe două etaje și în 20 de încăperi, colecția este un adevărat festin pentru iubitorii artei plastice. Capodopere de Leonardo, Bernini, Tițian, Rafael, Caravaggio, Rubens, Botticelli și Canova fac parte din ‘familia’ Borghese, cu atât mai mult cu cât fondatorul galeriei a fost mecena pentru unii dintre acești artiști.

Istoria tabloului

Lucrarea „Leda și lebăda: este o pictură în tempera pe panou care face parte din capodoperele Galeriei Borghese. Și astăzi sunt numeroase studii ce se realizează cu privire la această lucrare interesantă. Ea este considerată că a fost începută de Leonardo da Vinci și apoi a fost terminată de adepții săi. Dimensiunile sale sunt de 115 x 86 cm. Povestea Ledei și a lebedei a fost subiectul a două compoziții ale lui Leonardo da Vinci, posibil datate 1503-10. Leonardo a fost interesat de tema Ledei atunci când lucra la Mona Lisa, iar în Milano a făcut numeroase schițe ale lebedelor din șanțul din jurul Castello. Pictura a fost descrisă de Cassiano del Pozzo în 1625; în acest stadiu, ea se afla în colecția regală de la Fontainebleau: ‘O figură în picioare a Ledei aproape în întregime goală, cu lebăda lângă ea și două ouă, din ale căror cochilii sparte ies patru pui. Această lucrare, deși oarecum uscată în stil, este rafinat finisată, în special în pieptul femeii; iar pentru restul peisajului și viața plantelor sunt redate cu cea mai mare diligență. Din păcate, tabloul este într-o stare proastă deoarece este realizat pe trei panouri lungi care s-au desprins și au rupt o anumită cantitate de vopsea.’

Până în secolul al XVIII-lea, opera de artă a fost pierdută complet pentru privitori. Cu toate acestea, au rămas câteva lucruri care dau o idee bună despre cum arăta. De exemplu, există desene ale capului lui Leonardo și bustul Ledei; faimoasa figură realizată în 1506 de Rafael; desen cu cretă roșie, care ar putea provoca un asistent al lui Leonardo; imaginea Bugiardini bazată pe desenul original al lui Leonardo (1504); o altă copie, probabil realizată de Francesco Melzi și bazată pe al doilea desen al lui Leonardo (1508); o copie a unui alt student, Cesare da Sesto. După cum se spune, această ultimă lucrare este cea mai apropiată de originalul lui Leonardo și este expusă în Galleria Borghese.

În inventare, celebrul tablou a fost considerat timp de trei sute de ani (până în 1893) ca fiind opera lui Sodoma sau o copie a acestuia din urmă. Atribuirea sa este încă îndoielnică, dar, în urma cercetărilor recente asupra testamentelor, se crede acum că este o pictură neterminată care se afla în casa lui Leonardo în momentul morții sale (1519) și care a fost moștenită de elevul său Salai, care a refăcut-o. Razele X au scos la iveală o altă compoziție sub aceasta, care îi înfățișează pe cei patru copii ai Ledei (Castor, Pollux, Elena și Clitemnestra) ieșind din ouăle lebedei. Leda, cu brațele în jurul lebedei (Jupiter), într-o postură curbată elegantă, cu părul scăpându-i parțial din împletituri, în contextul peisajului fluvial spațios, a fost cu siguranță concepută de Leonardo, dar executată de artiști diferiți.

Leda a avut o parte de o prezentare excepțională pentru istoria artei care a confirmat din nou în 2019, anul celei de-a 500-a comemorări a morții lui Leonardo, autenticitatea acesteia.

Răspunde