În cele aproape două luni de campanie de informare derulată în județele Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu de către Centrul Europe Direct Regiunea Centru, susținut de structura gazdă Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, echipa implicată a desfășurat 14 de deplasări pentru a avea mai mult de 30 întâlniri și dezbateri la care au participat 1870 cetățeni. Importanța participării la vot pentru a dedice cine va conduce destinele europene, cooptarea prietenilor la scrutin pentru a crește șansele candidatului susținut, atenție crescută la campaniile de fakenews, dar și beneficiile și oportunitățile dobândite din 2007 de fiecare cetățean, oraș, regiune au fost subliniate în cadrul acestor discuții.
În municipiul Sibiu, întâlnirile s-au desfășurat la Stadionul Municipal, Biblioteca Județeană Astra, Muzeul ASTRA și Filarmonica de Stat Sibiu, dar traseul caravanei a parcurs și alte localități din județ: Agnita, Miercurea Sibiului, Racovița, Dumbrăveni.
Campania de responsabilitate civică a fost organizată cu sprijinul instituțiilor publice din județele Regiunii Centru și al firmelor, care au mobilizat cetățenii să participe la aceste discuții. Un număr de 780 de elevi, care vor vota pentru prima dată în 2024, s-au implicat în aceste evenimente.
”În această campanie de responsabilitate nu s-a vorbit despre candidați, ci s-a vorbit despre importanța participării fiecărui cetățean în acest proces democratic: participarea la vot. Este o șansă pentru fiecare cetățean pe care o are o dată la 5 ani pentru alegerile europarlamentare și prezidențiale, respectiv la 4 ani pentru locale și parlamentare. Este o șansă să transmită un mesaj clasei politice, despre ce programe își dorește fiecare, despre ce viitor își doresc, ce direcție să aibă țara și cine să ne reprezinte la Bruxelles. Doar prin ADR Centru, din 2007 până în prezent, peste 3 miliarde de euro fonduri europene au fost investite de primării, consilii județene, firme și ONG-uri în proiecte de modernizare și dezvoltare, de aceea acest drum european reprezintă o șansă și un beneficiu pentru fiecare cetățean din regiune. În acest an, în România, alegerile marchează o premieră. Aproape 4,6 milioane de tineri au drept de vot, fiind depășit pentru prima dată numărul seniorilor care votează. Autoritatea Electorală Permanentă arată că la urne sunt așteptate anul acesta 4,2 milioane de persoane între 18 și 34 de ani, în timp ce în cealaltă categorie de vârstă regăsim doar 3,9 milioane de votanți. Practic, dacă ar participa toți tinerii la vot, ar putea influența scorurile finale, iar statisticile Uniunii Europene arată că interesul tinerilor pentru alegerile europarlamentare a crescut în ultimii ani”, a declarat Simion Crețu, director general ADR Centru.
Pornind de la beneficiile subliniate pentru fiecare localitate în care a avut loc campania – prin proiectele europene implementate, libera circulație, prețuri accesibile datorate pieței unice europene, discuțiile au trecut la motivele participării/neparticipării la vot la nivel european în care s-au regăsit și participanții din regiune. Cu scurte filme ce prezentau mesaje din parte tinerilor – ”dacă nu mergi pentru tine la vot, mergi pentru mine, vreau o țară ca afară, cu zâmbete” sau din partea vârstnicilor ”noi nu ne vindem țară, mă interesează să trăiesc mai bine”, sondaje ad-hoc în care cei prezenți au răspuns întrebărilor despre importanța votului, instrumentele folosite în cadrul întâlnirilor au fost bine primite de participanți. Riscul crescut, în această perioadă, de a fi manipulați prin știri false care pornesc de la trunchierea unor informații și folosirea softurilor de Inteligență Artificială, precum și felul în care se pot contracara aceste acțiuni, prin verificarea informațiilor din Platforma trUE – au fost alte teme abordate în cadrul întrevederilor din cele 24 localități din Regiunea Centru.