Idei pentru masa de Revelion de la Muzeul Brukenthal

Idei pentru masa de Revelion de la Muzeul Brukenthal

De sărbători, Muzeul Național Brukenthal vă invită la masă!

„Ai nevoie de inspirație pentru masa de Anul Nou? Dezlănțuie-ți creativitatea în bucătărie și transformă-ți cina într-o pânză plină de savoare și frumusețe. Dintre picturile din colecția Brukenthal, sunt câteva în care viața stă literalmente nemișcată în aceste lucrări: scoici, fructe, vânat, flori, uneori inserate și animale vii, cum ar fi pisica sau papagalul. Pictori flamanzi s-au specializat în acest gen, iar Muzeul Național Brukenthal se poate lăuda cu frumoase naturi moarte. Sticlăria și ceramica luxoasă, cea mai bună și veselă, sunt puse pe o masă plină cu diverse fructe, vănat, deserturi. Artiștii își arată virtuozitatea prin redarea materialelor pe care le-au subliniat prin jocurile de lumini: catifelarea materialului, a catifelei, strălucirea argintăriei, transparența fragilă a sticlei, catifelarea pielii de piersică, multitudinea de sâmburi ai rodiei, strălucirea boabelor de struguri…

Termenul ‘natură moartă’ descrie o operă de artă care arată obiecte neînsuflețite din lumea naturală sau creată de om, cum ar fi fructe, flori, vânat, obiecte de veselă etc. Natura statică este un gen care se întinde în toată istoria artei, se întâlnește de la mormintele egiptene până la lucrări de artă contemporană. În Grecia și Roma antică, subiecte similare au apărut în fresce sau mozaicuri. Tabloul considerat de istoricii de artă a fi prima natură moartă este o lucrare a pictorului italian Jacopo de Barbari realizată în 1504. Genul însă a devenit popular în Țările de Jos în secolul al XVII-lea. În arta contemporană, subiectele de natură moartă continuă să se dovedească populare, în special în pictură și fotografie. Ca și în cazul artiștilor din trecut, portretizarea obiectelor de zi cu zi este adesea încărcată cu simbolism sau conținut conceptual. Deși poate părea simplă, arta naturii moarte poate prezenta și teme complexe. Unii artiști celebrează însă viața și plăcerile ei arătând mâncarea, vinul, lichiorul și bogățiile materiale, ca în pictura lui Heinzenthal sau Berentz. Virtuozitatea meticuloasă a lui Berentz sau Snyders surprinde detaliile strălucitoare ale obiectelor, precum și suprafețele texturate și mai voluptoase ale alimentelor. Dacă privim cu atenție, există și semne ale prezenței umane în apropiere. Lămâia este pe jumătate desfăcută și rodia este despicată în pictura lui Coosemans, ca și cum cineva tocmai s-ar fi servit din cireșe, curmale și stridii. Natura moartă poate însă și avertiza asupra pericolelor sau a caracterului temporar al acestor plăceri – ‘Memento mori’. Uneori se observă flori sau clepsidre. Totodată, mesajele religioase moralizatoare despre lăcomie ar putea fi de asemenea incluse în aceste tablouri.

Vă dorim să aveți o masă cu bucate alese însuflețită de familie și prieteni! La mulți ani!”, transmite Alexandru Constantin Chituță, manager interimar al Muzeul Național Brukenthal din Sibiu.

Răspunde