Muzicianul Alexandru Anastasiu a împărtășit impresiile sale legate de proiectul Rezidența Transilvanica 2.0.
„Ca de obicei, Rezidența Transilvanica a fost o experiență inedită! Pentru mine a fost diferită pentru că am schimbat postura de instrumentist cu cea de compozitor. Cunoșteam Transilvania de la Festivalul ICon Arts și numeroasele recitaluri și concerte susținute aici în multe localități, însă Axente Sever a fost o noutate pentru mine. Recunosc că prima mea impresie nu a fost prea grozavă, întrucât biserica nu părea prea primitoare, ba chiar erau și unele inscripții la intrare unde scria că vizitarea se face pe proprie răspundere și faptul că nu e foarte sigur să fie vizitată. Începutul piesei mele descrie exact această stare, apoi încerc să intru în starea pe care ți-o dă un cor în momentul în care pășești într-o biserică. Avem apoi un moment în care revin în planul teluric și apoi o dezvoltare prin care am încercat să transmit lupta interioară dintre sacru și profan. În final, ajungem în starea de rugăciune pe care o transmite o slujbă din interiorul mănăstirii”, a explicat Anastasiu.
Compozitorii Paul Scully și Alexandru Anastasiu, inspirați de monumentalele biserici din Mediaș și Axente Sever, au creat opere muzicale memorabile, capturând esența și diversitatea influențelor culturale din Transilvania. Povestea din spatele compozițiilor lor dezvăluie un proces de creație plin de dedicare și de explorare a tainelor sonore ale bisericilor fortificate.
Lucrările rezultate în urma rezidențelor de creație Rezidența Transilvanica au putut fi ascultate, aseară, la Biserica Sfânta Margareta din Mediaș, interpretate de Ansamblul de percuție ICon Arts, sub conducerea lui Alexandru Anastasiu, și soliștii Giang Thu Nguyen, Ciprian Dancu, Oana Silișteanu, Ladislau Csendeș.
Și pentru Paul Scully a fost fascinant să ia contact cu istoria atât de bogată a Transilvaniei. „Compoziția mea se numește «Patru clopote în trei grupuri: Biserica Sfânta Margareta, Mediaș». Este o transcriere a unei înregistrări cu clopotele Bisericii Sfânta Margareta pe care am făcut-o. Există patru clopote care sună ca acord, ce poate fi interpretat ca un Si major sau ca un Do major dezacordat. Compoziția e împărțită în trei secțiuni scurte, fiecare cu o interpretare diferită a sunetelor clopotelor. Poate fi o provocare să compui o piesă scurtă inspirată de un loc atât de divers, așa că am ales să folosesc cel mai simplu și longeviv obiect din biserică, și am capturat un moment care e atât actual, cât și istoric: clopotele bisericii”, a mărturisit compozitorul.
Rezidența Transilvanica 2.0 este un proiect al Uniunii de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), cofinanțat de Consiliul Județean Sibiu.