Performanță culturală și sustenabilitate economică: Muzeul ASTRA continuă programele de dezvoltare, dar solicită guvernanților o viziune pe termen lung

Performanță culturală și sustenabilitate economică: Muzeul ASTRA continuă programele de dezvoltare, dar solicită guvernanților o viziune pe termen lung

„Vrem o țară ca afară? O avem deja, dar ne trebuie o altă viziune!”, a declarat Ciprian Anghel Ștefan, managerul Muzeului ASTRA, într-o conferință de presă îm care a ținut să amintească realizările instituției, dar și să sublinieze lipsa de susținere din partea autorităților centrale.

Ciprian Ștefan a tras un semnal de alarmă în privința finanțării muzeelor, dar și a sprijinului pe care ar trebui să-l primească meșterii populari și producătorii tradiționali. El își dorește din partea Ministerului Culturii crearea de instrumente financiare care să permită accesarea de fonduri prin concurs de proiecte. Planul Național de Redresare și Reziliență sau ”România Educată”, proiectul de țară al președintelui Klaus Iohannis, nu oferă în prezent nici un sprijin pentru instituții precum Muzeul ASTRA, care administrează un patrimoniu impresionant și „este moștenirea țării”, avertizează acesta. ”Muzeele nu sunt eligibile prin PNRR. Noi facem muzee ale ororilor și spitale. Asta se face în România! Zici că suntem o nație de oameni bolnavi, fără dram de optimism, fără dram de perspectivă viitoare. Avem ‘România Educată’? În ‘România Educată’ nici măcar nu se regăsesc muzeele, oameni buni! Și instituțiile de cultură nu prea apar, în condițiile în care pe aceste instituții se construiesc programe din afara ariei curriculare – Săptămâna Verde, Săptămâna Altfel sunt în muzee, cu ajutorul muzeelor. Și să nu apari acolo deloc nu este normal, totuși”, a spus, revoltat, directorul celei mai importante instituții de cultură din Sibiu.

Cinci acțiuni culturale în fiecare zi

Managerul Muzeului ASTRA a susținut, astăzi, o conferință de presă în care a făcut bilanțul anului 2022 și a anunțat cele mai importante proiecte ale noului an.

Statisticile arată că, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2022, Muzeul ASTRA a înregistrat 410.645 beneficiari de programe culturale, din care peste 300.000 au vizitat Muzeul în aer liber. Au fost cu 19.378 mai mulți decât în anul anterior. Au fost organizate peste 2.000 de acțiuni culturale – ateliere meșteșugărești, ateliere și animații gastronomice, dar și acte artistice. Astfel, au fost implicați aproape 1.000 de meșteri și creatori populari, care au avut ocazia să expună și să valorifice creațiile lor.

Ciprian Ștefan, manager Muzeul ASTRA: ,,Am demonstrat și demonstrăm că generăm efecte economice directe și indirecte clare. Dacă vrem turism cultural în România, trebuie să avem grijă de principala resursă care există deja: muzeele, monumentele istorice. Trebuie să avem grijă cum le comunicăm, cum le promovăm, cum le interpretăm, astfel încât, peste 50 de ani, copiii și nepoții noștri să se bucure în continuare de ele, turiștii străini care vin în vizită să se bucure de țara noastră așa cum este ea: frumoasă și plină de resurse, chiar dacă mai are unele probleme.”

Pentru a identifica din nou valorile culturale din România, 35 de muzeografi au întreprins cercetări de teren timp de 182 zile, în 142 de localități.

Educație pentru noua generație

Referitor la componenta educațională, pe tot parcursul anului trecut, 27.084 persoane au participat la 975 activități de educație muzeală și interpretare patrimoniu – ateliere meșteșugărești (țesut, confecționat opinci, olărit, tâmplărie, morărit, împletit fibre vegetale), ateliere gastronomice, ateliere interactive artistice, trasee de tip quiz și treasure hunt, dar și parcursurile motrice desenate pe aleile din muzeu special pentru vizitatorii cei mai mici. Acțiunile Muzeului ASTRA s-au concretizat în 49 de parteneriate consistente cu unități din învățământul primar și gimnazial, reușind să inspire cadrele didactice, să stârnească curiozitatea copiilor față de colecțiile muzeului, educând astfel publicul viitorului și contribuind la bunăstarea comunității prin creșterea calității actului educațional.

În planul dezvoltării infrastructurii culturale, s-a finalizat și inaugurat pentru publicul tânăr platforma Etno Tehno Parc, zona dedicată activităților educaționale în aer liber, probabil unică în acest moment în România, dar și în muzeele de profil din Europa. La Etno Tehno Parc, în Dumbrava Sibiului, a fost extinsă suprafața construită cu o șură din Mărginimea Sibiului, cu rol multifuncțional, deservind astfel nevoile publicului vizitator prin cele patru spații utilizabile atât vara, cât și în extrasezon. Mai mult, șura este un exemplu de bună practică despre reutilizarea unei construcții specifice arhitecturii vernaculare în zonele rurale din România. În spatele pavilionului educațional, platforma s-a extins, asigurând un spațiu confortabil și primitor pentru un număr mai mare de beneficiari. S-a intervenit și peisagistic pe o suprafață de cca 2.000 mp, unde tinerii vizitatori ai muzeului pot desfășura diverse activități recreative în curtea școlii de odinioară. Noua platformă educațională Etno Tehno Parc va deservi și alte activități, cum ar fi conferințe, simpozioane, teambuilding-uri sau evenimente corporate.

Casa Artelor – epicentrul meșteșugurilor

Dezvoltarea infrastructurii culturale a Muzeului ASTRA în zona centrală a orașului Sibiu prin reabilitarea și refuncționalizarea unei clădiri iconice a burgului medieval, Casa Artelor, va aduce prin Centrul de Activități și Resurse Regionale dezvoltarea regională pe principiile sustenabilității comunitare. Prin activitățile desfășurate în acest an în cadrul proiectului „Restaurarea și revitalizarea monumentului istoric Casa Artelor – Centru de activități și resurse regionale (C.A.R.R.)” – CALL03-13, finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021, programul RO-CULTURA, s-au continuat lucrările de restaurare, s-au pregătit conceptele expoziționale, ale noului program de educație muzeală sau cele ale traseelor tematice. Mai important, prin organizarea cursurilor de evaluator competențe profesionale și formator, s-au pus bazele primului centru de formare și certificare a competențelor meșterilor și creatorilor populari, proces ce va repune piața restaurării și reabilitării clădirilor de importanță pe un făgaș al calității și al echității remunerării forței de muncă deținătoare a abilităților și tehnicilor de construcție autentice.

Bastionul culturii

Tot în zona istorică, imobilul din strada Bastionului a prins o nouă față: s-au realizat lucrări de amenajare spații verzi și toaletarea arboretului de pe Bastionul Soldisch, s-au curățat și sablat tunelurile subterane, s-au amenajat curțile interioare, s-au reabilitat anexele tehnice și s-a refăcut sistemul de împrejmuire, creându-se premisele pentru conceperea și implementarea unei noi oferte educaționale și recreative în centrul orașului. „Aici va fi centrul cultural educațional al Sibiului”, anunță Ciprian Ștefan. Atât construcțiile, cât și potențialul peisagistic sunt deosebit de valoroase.

Festivaluri de succes

În 2022, programul cultural a adus publicului o nouă provocare: ASTRA Rock Festival. Intenția creării unui nou festival, marcă a Muzeului ASTRA, a pornit în contextul modernizării scenei de pe lacul din Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului și a strâns la prima ediție 7.000 vizitatori. Guano Apes au fost principala atracție la prima ediție a festivalului ASTRA Rock. Pe lângă trupa din Germania, au mai susținut concerte pe scena de pe lacul din Dumbrava Sibiului câteva dintre cele mai cunoscute, dar și mai promițătoare, trupe românești, acoperind o varietate de genuri: Dirty Shirt, The Motans, Coma, Luna Amară, Iarba Fiarelor, Dora Gaitanovici, I‘m the Trip și Revolver. Bine primit de public și util pentru a valoriza oferta meșterilor populari prezenți în muzeu, ASTRA Rock va continua anul acesta cu cea de a doua ediție, anunță Ciprian Anghel Ștefan.

„Am continuat și implicarea în comunităţile locale, sprijinirea meșterilor populari și micilor producătorilor de la sate în prezentarea şi comercializarea produselor tradiţionale, dezvoltarea logisticii de susţinere pentru aceste comunităţi. Toate acestea au fost puse în practică, cu succes, în cadrul programelor Târgul de ţară, Târgul comunităţilor rurale, Târgul Creatorilor Populari sau a celor de interpretare şi mediere a patrimoniului multietnic prin intermediul programelor ‘Animă ASTRA’ și ‘Calea minorităților etnice’, iar un deosebit impact asupra publicului, prin varietatea mijloacelor de expresie culturală și varietatea comunităților implicate, l-a avut vedeta sezonului estival, ASTRA Multicultural, un festival amplu menit să promoveze, prin mijloace diverse, multiculturalitatea şi diversitatea de expresie culturală a tuturor etniilor din spaţiul românesc (6875 vizitatori, peste 100 de artiști, 22 de ansambluri și grupuri folclorice împreună cu 50 de meșteri tradiționali și specialiști în gastronomie din diverse comunități – sași, maghiari, rromi, lipoveni, greci, sârbi, croați, slovaci, români)”, a mai spus directorul general.

Ediția cu numărul 29 a festivalului de film documentar Astra Film Festival a inclus peste 200 de evenimente cinematografice, 60.000 spectatori, peste 3.000 de filme înscrise și 86 incluse în selecția oficială.

Circuitul expozițional ASTRA VR, dezvoltat prin proiectul „Utilizarea tehnologiei multimedia de ultimă generaţie în accesibilizarea patrimoniului etnografic din Muzeul ASTRA (CALL01-3)”, finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA, APELUL Susținerea expozițiilor inovative cu bunuri culturale mobile restaurate, a adus Muzeului ASTRA în acest an o nouă recunoaștere internațională, de data aceasta din sfera designului, prin acordarea premiului BIG SEE Tourism Design Award – la categoria Creative Story and Identity as Experience („Poveste creativă și identitate ca experiență”). Proiectul s-a remarcat în fața unui distins juriu internațional pentru reconversia unei zone statice folosind povestiri multimodale și experiențe participative mediate de comunitățile rurale locale, metode de expunere intuitivă, experiențe în realitate virtuală captivante și dramatizare radiofonică pentru a adăuga emoție și atingere umană experienței interpretative, păstrând un echilibru între discreție și eficiență în transmiterea mesajului, dezvăluind o varietate de contexte culturale despre exponate și sporind identitatea locului.

În privința vizibilității Muzeului ASTRA pe platformele de comunicare tip social-media, statisticile indică o creștere cu aproximativ 130% față de 2021. Postările au generat un impact organic de 3,2 milioane de persoane pe pagina oficială de Facebook.

La Departamentul Conservare Restaurare – Centrul ASTRA pentru Patrimoniu, 314 obiecte au fost conservate prin tratament criogenie. De asemenea, au fost efectuate 41 de intervenții de restaurare monumente și au fost restaurate 134 de obiecte. Totodată, specialiștii Muzeului ASTRA au efectuat 201 tratamente conservare preventivă la monumentele din Muzeul în aer liber, 71 de investigații biologice și 35 de investigații chimice.

Răspunde