FITS 2022, ziua a cincea: „Teatrul se face pentru oameni. E cu oameni, pentru oameni” "Labirintul luminilor" / © Dragoș Dumitru

FITS 2022, ziua a cincea: „Teatrul se face pentru oameni. E cu oameni, pentru oameni”

Am parcurs deja jumătate din această ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, dar emoțiile prin care ne trec creatorii prezenți la FITS sunt și continuă să fie la cote maxime!

Ieri dimineață, profesorul și teatrologul Octavian Saiu a găzduit, ca de obicei, conferința de presă a Festivalului. Primii săi invitați au fost Justyna Wojcik și Michal Orzylowski, prezenți la FITS cu spectacolele „The bench” și „Echos”, au subliniat importanța legăturii între artist și public, mai ales în cazul spectacolelor de stradă.

Justyna Wojcik: „Dacă cineva se plictisește, automat nu va putea fi implicat fizic și psihic în spectacol. Este solicitant și trebuie să fii pregătit pentru orice. Publicul este imprevizibil, dar îți oferă energie și experiențe grozave (…) În Italia pot să ating pe cineva [din public] pe mână. În Asia, pentru că am jucat și acolo, nu pot face asta. Învățăm mereu câte ceva nou.”

În partea a doua a conferinței, invitat a fost Răzvan Mazilu, prezent în acest an la FITS cu două spectacole: „Cabaret” și „Opera de trei parale”.
Provocat de Octavian Saiu la destăinuiri din culisele unui spectacol, regizorul-coregraf a detaliat, printre altele, motivele implicării sale în creația costumelor: „Cred că e un progres normal pentru un regizor-coregraf care dorește să facă performanță. Având o relație specială cu corpul meu, făcând dans, tot timpul am avut tendința să-l îmbrac sau să-l dezbrac, să creez un personaj împreună cu discursul coregrafic. Da, îmi place să creez personaje. La un spectacol de musical costumul este foarte important și ajută la formarea unui personaj. Când citesc un scenariu închid ochii și văd conturul personajului ca pe o schiță. Dacă reușesc să văd conturul, atunci știu că sunt pe drumul cel bun”.

Tot Răzvan Mazilu ne-a mai spus că „gestul e parte din teatru, e un mijloc de expresie a situației. Nimic nu e întâmplător sau lăsat de la sine. Cred că teatrul se face pentru oameni, în primul rând, oricât de erudit ai fi ca artist. E cu oameni, pentru oameni. Dacă te bagi într-un cuib de fildeș, nu te mai bagă nimeni în seamă”

Dialogurile, conferințele speciale, conferințele de presă oferă șansa de a dialoga direct cu cei mai importanți creatori prezenți la Festival. Accesul este liber pentru public, în limita locurilor disponibile.

Tot ieri, artistul Dan Perjovschi a prezentat în detaliu, în cadrul unei conferințe deschise, platforma de arte vizuale, un proiect asociat FITS aflat la prima sa ediție.

Inițiativa platforma de arte vizuale (PAV) și-a găsit un spațiu fertil la intersecția dintre două evenimente de anvergură internațională: expoziția de artă contemporană documenta15 de la Kassel și FITS. Desfășurată în Sibiu, oraș ce pendulează între conservatorism și o reintegrare / redefinire a multiculturalismului, PAV își propune să ilustreze această dinamică complexă, ce se răsfrânge și asupra scenei locale de artă contemporană.

PAV aduce împreună atât artiști și asociații care activează local, cât și actanți din restul țării și din Germania – pluralitatea variilor puncte de vedere stând la baza conceptului acestei prime ediții.

Alături de Dan Perjovschi, la eveniment s-a aflat și curatoarea Iris Ordean, care a promovat unitatatea și colaborarea între artiști.

La MediaHub – Centrul de Presă FITS, scriitorul Marius Chivu a continuat seria de conversații FITS Talks. Dacă în prima zi, luni, l-a avut ca invitat pe actorul Șerban Pavlu, ieri a fost rândul lui Cătălin Ștefănescu să fie partener în dialogurile transmise, zilnic, de la ora 13, pe pagina de Facebook a Festivalului.

Astfel am aflat că regizorului Cătălin Ștefănescu i-ar plăcea să pună în scenă oricare dintre piesele lui Leonid Andreev, realizatorului TV Cătălin Ștefănescu i-ar plăcea să-l aibă ca invitat pe Terrence Malick, iar spectatorul de teatru Cătălin Ștefănescu a fost marcat de spectacolul „Emigranții”, de Mrożek, pus în scenă de Silviu Purcărete.

În săli, ieri, am fost vrăjiți de „Săftița” adusă pe scenă de Marius Mihalache și al său band, dar și de dans contemporan, pe scena de la Fabrica de Cultură Construcții SA – UniCredit, unde cei de la Kibbutz Contemporary Dance Company s-au bucurat de minute întregi de aplauze furtunoase.

Spectacolul „Dușmănie v.2.0. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor” ne-a vorbit despre nevoia de intimitate, nevoia de a aparține și dorința de a controla narațiunea despre noi înșine și de a povesti celorlalți, iar Pedro Jóia și Miguel Ramos ne-au dezvăluit Sufletul Portugaliei.

„Opera de trei parale” de la Teatrul Excelsior a ridicat publicul în picioare, la fel și spectacolul „Trei surori” pus în scenă la TNRS și regizat de Andrei și Andreea Grosu.

Și spectacolele în aer liber s-au bucurat de o amplă participare a publicului, de la muzica francezilor de la Pigswana Orchestra și salutul ritmat al columbienilor de la AAINJAA la acrobatele Lotta Paavilainen & Stina Kopra (Rola Bola” – Finlanda/Spania) și petrecerea dansantă propusă de Baba Karam (Suedia).

GALERIE FOTO | FITS 2022 – Ziua 5

Răspunde