27/01/2022

Strada Cetății

Vești și povești să le-ndrăgești!

Pălăria Dădârlat, prima fabrică românească de pălării, împlinește 125 de ani de existență

timp de citire 4 min

O afacere de familie, patru generații, zeci de produse, 125 de ani de existență și mii de clienți. Așa arată în cifre Pălăria Dădârlat și, cu toate acestea, definiția succesului nu este dată de cifre, ci de conexiunea emoțională cu această afacere.

Fiecare pălărie creată în atelier de-a lungul acestor ani spune chiar și astăzi o poveste unică despre toți cei care le-au ales și le poartă cu încredere.

Primul atelier românesc de pălării este într-o continuă ascensiune și se poziționează ca lider pe piață. Cu secrete bine păstrate și transmise din generație în generație de mai bine de 125 de ani, pălăria Dădârlat “îmbracă România”. Deși se bucură de retehnologizare, producătorul încă mai folosește tehnicile vechi în confecționarea pălăriilor și o mare parte dintre produse se prelucrează tot manual. Se diferențiază printr-o frumoasă poveste autentică față de competitori, este într-o continuă creștere, se adaptează nevoilor și cel mai important, nu uită de origini.

În 1896, Pălăria Dădârlat lua naștere în Mărginimea Sibiului, iar azi își desfășoară activitatea în Sebeș, județul Alba, dar trăiește prin fiecare iubitor de frumos care îi poartă creațiile și care nu ezită să iasă uneori din tipare și să își completeze ținutele cu modele unice de pălării, nu în zadar considerate a fi unele dintre cele mai expresive accesorii vestimentare. Pălăria Dădârlat consideră tradiția o provocare pentru inovație.

Mădălina Dădârlat, director: “Secretul succesului este perseverență, muncă, compromis și multă, multă pasiune. Perseverența și munca sunt necesare în orice domeniu dorești să excelezi, în timp ce compromisul este necesar atunci când vorbim despre un business de familie, deoarece realizările nu se opresc în zona profesională; iar pasiunea, pasiunea e ceva ce nu dezvolți, ci pur și simplu există. Îți curge prin vene și nu te poți închipui făcând altceva.”

A trecut mai bine de un secol de la momentul când, în 1896, Ion Dădârlat a pus bazele primei fabrici românești de palarii, în Săliștea Sibiului. Erau vremuri grele pentru meșteșugarii români, care luptau nu doar cu concurența colegilor lor sași sau maghiari, ci și cu lipsa de libertăți pe care o sufereau toți românii aflați, pe atunci, sub stăpânirea rigidă a Imperiului Austro-Ungar. Fondatorul afacerii mergea prin târgurile vremii, ducându-și pălăriile realizate în mod artizanal într-o căruță cu coviltir, care era și mijloc de transport, dar și prăvălie ad-hoc. Anii au trecut și, după Marea Unire, afacerea cu pălării Dădârlat a început să crească, pe măsura succesului de care se bucurau pălăriile realizate în atelierul familiei, atelier care s-a extins și modernizat continuu până în anii cei grei ai celui de-al Doilea Război Mondial.

“Pun presiune prin pasiune”

A fost o perioadă dificilă pentru afacerea familiei Dădârlat, aceasta fiind constrânsă în perioada comunismului să realizeze doar pălăriile tradiționale românești. Însă lucrurile s-au schimbat odată cu Revoluția din 1989 și cu libertatea cucerită atât de greu. După mai bine de 30 de ani în care Octavian Dădârlat, fiul cel mai mic al lui Ion Dădârlat, prelucra pălăriile, cu multă pasiune, într-o încăpere din spatele casei, nepotul fondatorului, Dan Dădârlat, preia fraiele afacerii și îi aduce o viziune nouă. Chiar dacă tradiția lucrului ardelenesc bine făcut s-a păstrat în Atelierele Dădârlat, de-a lungul vremii viziunea modernă și-a pus amprenta după 1989 asupra brandului deja cunoscut. Începând cu 2015, preia din responsabilitățile moștenirii strănepoata fondatorului, Madălina Dădârlat, care povestește despre generațiile anterioare ca fiindu-i modele demne de urmat: “Cele trei modele pe care le am în viață pun presiune prin pasiune, pentru că fiecare generație în parte a contribuit în primul rând cu multă pasiune! Este vorba despre străbunicul meu, care este «povestea» în sine. Omul care a început totul acum mai bine de 120 de ani, persoana aproape de mit, pe care o cunosc din fotografii și povești, inspirația la tot ceea ce facem noi azi. Al doilea model este bunicul meu, alături de care mi-am petrecut copilăria, un om foarte elegant, perfecționist, extrem de corect și cu o atenție sporită spre ceea ce înseamnă calitate. El este motivul pentru care am hotărât să preiau această afacere. Și bineînțeles, tatăl meu este cel de-al treilea model, omul de afaceri cu o gândire pragmatică, orientat spre o dezvoltare continuă, omul care din puțin reușește mereu să facă mult, «stâlpul» din prezent al business-ului.”

Lasă un răspuns