Prințul Charles vrea să se plimbe cu mocănița pe Valea Hârtibaciului

Munca voluntarilor de conservare, restaurare și redeschidere a căii ferate înguste dintre Sibiu și Agnita este susținută de către Alteța Sa Regală Prințul de Wales.

Voluntarii asociației Prietenii Mocăniţei și cei ai asociației susținătoare din Regatul Unit, SARUK, sunt încântați că anul în care au reușit să repună în circulație trenul pe un segment al căii ferate înguste Sibiu – Agnita a fost marcat de primirea unei scrisori deschise de susținere a muncii lor din partea Alteței Sale Regale, Prințul Charles.

Prințul Charles s-a declarat plin de admirație față de munca extraordinară a voluntarilor care, de-a lungul ultimilor ani, au încercat cu atât curaj să readucă la viață calea ferată istorică, cu ecartament îngust, de la Sibiu la Agnita și Vurpăr.

“În cadrul următoarei mele vizite în România, care mă rog să aibă loc anul viitor, sper să pot să vizitez această cale ferată istorică și să călătoresc cu trenul, tras de însăși locomotiva care a fost construită pentru această linie în urmă cu mai bine de 125 de ani”, a scris Alteța Sa Regală.

“Deși calea ferată îngustă dintre Sibiu și Agnita, împreună cu ramificația Cornățel-Vurpăr, este înregistrată ca monument istoric, aceasta a fost lăsată în paragină după sistarea circulației trenurilor în anul 2001, iar locomotivele și vagoanele care au funcționat pe ea au fost trimise la fier vechi. Asociaţia Prietenii Mocăniţei are un profil unic în România, fiind o organizație nonguvernamentală formată exclusiv din voluntari, care acționează nu numai pentru repunerea în circulație a Mocăniței în scop turistic, dar și pentru conservarea sustenabilă a căii ferate ca monument istoric, aducându-și o contribuție la fel de importantă la cultura și peisagistica Sibiului și a Văii Hârtibaciului precum Muzeul satului ASTRA, casele tradiționale sau bisericile fortificate care se regăsesc în multe dintre satele aflate de-a lungul liniei ferate. Într-o zonă în care schimbările din agricultură conduc la ridicarea a tot mai multor garduri și împrejmuiri, calea ferată devine și un coridor natural de-a lungul văii.

Alteța Sa Regală Prințul Charles este binecunoscut pentru susținerea acordată patrimoniului extraordinar al României, atât construit cât și natural, și pentru încurajarea comunităților locale și a meșteșugurilor tradiționale, care contribuie la conservarea acestuia. Deși multă lume poate nu consideră o Mocăniță ca fiind atât de semnificativă din punct de vedere cultural cum este un castel sau o biserică fortificată, suntem încântați că Alteța Sa Regală Prințul Charles susține munca noastră voluntară de conservare sustenabilă a căii ferate ca monument istoric. Voluntarii noștri au făcut progrese importante în acest an, după semnarea unui contract de concesiune cu Societatea de Administrare Active Feroviare ,,SAAF” S.A. pentru părți ale căii ferate, lucru care ne-a permis să demarăm munca de restaurare. Suntem încrezători că, în urma alegerilor parlamentare din luna următoare, obstacolele legale care ne-au împiedicat până acum eforturile vor fi înlăturate și că acest proiect va putea să atragă fonduri europene nerambursabile, așa cum au reușit și alte căi ferate de patrimoniu din Marea Britanie și din alte țări. De asemenea, așteptăm cu nerăbdare să ne revedem prietenii de la SARUK atunci când vor putea să călătorească din nou în România și, bineînțeles, sperăm ca noul nostru susținător, Alteța Sa Regală Prințul Charles, să ne viziteze și să călătorească cu Mocănița”, a declarat Mihai Blotor, președintele Asociaţiei Prietenii Mocăniţei.

Calea ferată Sibiu – Agnita este porțiunea care s-a mai păstrat pînă astăzi din fosta cale ferată îngustă Sighișoara – Sibiu, construită acum mai bine de o sută de ani. Calea ferată a fost naționalizată în anul 1948 și a fost închisă și dezafectată pe porțiunea Sighișoara – Agnita în anul 1965. În anul 2001 a fost închisă definitiv și ultima porțiune. Linia, împreună cu podurile, clădirile și instalațiile sale, este listată ca monument istoric sub numărul SB-II-a-B-20923, dar multe dintre gări, depoul și alte clădiri sunt căzute în paragină sau, în unele cazuri, au suferit modificări prin montarea de uși și ferestre moderne sau prin termoizolarea exterioară de către persoanele care le ocupă. Se pare că linia ferată este în administrarea Ministerului Transporturilor, care acționează prin entități subordonate. Asociaţia Prietenii Mocăniţei are acces numai la acele părți pentru care este responsabilă Societatea de Administrare Active Feroviare ,,SAAF” S.A.

 

Lasă un răspuns