Rețete creative și sfaturi pentru a combate risipa alimentară

Și resturile alimentare pot fi ingrediente!

Știați că românii aruncă anual alimente care ar putea umple 127.500 de camioane? Cantitatea de mâncare aruncată pe zi este de 350 grame de persoană, adică o masă completă. Aceste pierderi au efecte grave asupra economiei, mediului înconjurător și, desigur, sănătății noastre.

“Dacă facem cu toții mici schimbări și începem să folosim în întregime alimentele pe care le cumpărăm, împreună putem face o mare diferență. Așadar, de ce să aruncăm resturile rămase după masă când le putem folosi pentru a pregăti alte mese, la fel de gustoase?”, spun inițiatorii proiectului Food Waste Combat.

Ei ne oferă câteva idei simple pentru a profita din plin de alimentele pe care le consumăm de obicei:

Chipsuri din coji de cartofi

Luați 5 cartofi bio medii, 2 linguri ulei măsline, condimente, 100 gr parmezan. Se spală și se usucă cojile de cartofi, se dau la cuptor 20 minute. Se servesc cu parmezan și verdețuri.

Mini-pizza cu felii de pâine

Înmoaie pâinea în lapte și așeaz-o într-o tavă de copt. Adaugă puțină pastă de roșii, mozzarella și frunze de busuioc și dă-le la cuptor.

Sos pentru paste din resturi de legume gătite

Fierbe legumele, roșiile și niște usturoi, 20 minute, apoi pentru a da o textură mai bună sosului, dă-le prin blender. Adaugă condimente
după gust.

Tort de banane

2 căni de făină, 1 cană de zahăr, 1 cană de lapte, 3 ouă, 6 banane moi și coapte, 1 praf de copt și puțină sare. Stă la cuptor 40 de minute. Poți pune și 6 linguri de cacao, pentru mai multă savoare.

Smoothie cu verdețuri

2 banane mari, 1 legătură de frunze de pătrunjel, ridichi, 3 linguri lămâie, 2 lingurițe miere, 1 litru de apă, toate date prin blender.

Pesto din frunze de pătrunjel

200 g de frunze de morcov, 1 cățel usturoi, 1 lingură suc de lămâie, 3-4 linguri de ulei și sare. Dă tot prin robotul de bucătărie sau toacă împreună. Se pot adăuga și firimituri de pâine uscată.

Conopida

Spălată și desfăcută în bucăți mici sau dată în blender, se dă cu fulgi de drojdie, sare, boia, parmezan. Se poate consuma ca atare.

Recomandări pentru reducerea risipei alimentare

  • Consumă mâncare reîncălzită!

Chimia alimentară ne confirmă că păstrarea la frigider a unor mâncăruri gătite permite pătrunderea aromelor în proteine și amidon, rezultând gustul distinctiv de “umami”. A fost dovedit științific și că pizza reîncălzită devine mai puțin grasă, datorită transformării uleiurilor la încălzire.

  • Dedică o seară resturilor alimentare!

Dacă îți găsești frigiderul sau congelatorul plin-ochi cu resturi din timpul săptămânii, dedică o seară organizării lui și unei rețete de cină creativă din resturi.

  • Planifică și porționează!

Dacă pâinea feliată e prea multă, pune foi de copt între feliile de pâine, ambalează în folie alimentară și congeleaza. Când ai oaspeți, folosește site-urile care te pot ajuta să planifici o masă mai mare: www.savethefood.com/guestimator.

  • Creează resturi intenționat!

Când îți plănuiești mesele, gândește-te ce pot să devină resturile rămase. Transformă resturile (legume, oase) în supe-bază pe care le poți congela în formă de cuburi de gheață.

  • Fă din gătit o activitate plăcută!

Încearcă să-ți gătești mese calde, vei irosi mai puțin știind că ai lucrat la ele. Fă seri de gătit cu prietenii, gătitul sudează legăturile între oameni. Implică și copiii în activitățile de gătit, folosește aplicații de gătit din resturi: Love Your Leftovers, Love Food, Hate Waste.

  • Fă schimb de mâncare sau donează mâncarea în surplus.

Încearcă aplicația OLIO pentru vecinii și oamenii din același oraș.

  • Nu arunca pâinea uscată!

Taie pâinea uscată, stropește cu ulei de măsline, sare și piper și folosește-o drept crutoane în salate/supe cremă.

  • Jumătățile de fructe rămase

Trage-le la tigaie cu puțin unt, scorțișoară și zahăr și le poți folosi ca umplutură pentru clătite sau bază pentru un pandișpan delicios.

  • Frunzele de morcovi și ridichi

Folosește-le la salate, sunt la fel de bune ca salata verde! Poți face din aproape orice plantă verde, nuci și ulei, un sos pesto proaspăt și delicios. Adaugă-le la smoothie-uri pentru un plus de vitamine.

  • Legume gătite, rămase de la garnituri

Legumele la grill sau gătite pe aburi care și-au pierdut textura pot deveni supă cremă a doua zi.

  • Fă o bază lichidă de legume!

Resturile de legume încă au vitamine și proprietăți! Depozitează toate resturile de legume într-o pungă resigilabilă în congelator: capetele de la morcovi, rădăcini de pătrunjel, ceapă, mijloacele verzi de la roșii, tulpinile de la ierburi și verdețuri. Fierbe-le împreună și strecoară supa
obținută, apoi folosește baza la supe, sosuri, sau pentru a găti orez. Se poate păstra la congelator până la 6 luni.

  • Fritatta din orice

Adaugă un ou bătut și alte ingrediente lângă spaghetele reci și legume urâte. Dă-le la cuptor și ai o fritatta grozavă!

  • Piureul de cartofi, amestecat cu ou și dat 30 minute la cuptor în forme, face niște brioșe delicioase!
  • Chipsuri din coji

Cojile legumelor încă conțin foarte multe vitamine. Spălate și condimentate pot însemna chipsuri foarte bune sau fierte pot servi ca bază
pentru supe sau sosuri.

  • Alege și legumele și fructele urâte!

Bananele pătate nu sunt stricate, ba chiar au gustul mai intens. Dacă te deranjează textura lor mai moale, le poți folosi în tarte și prăjituri.

Lasă un răspuns